קליידוסקופ של ויטראז'ים

0
382
צילום: רן גרין ובראל

ויטראז' – אמנות שובת לב המשלבת יצירתיות ומשחק גומלין של אור וצבע ליצירת יצירות אמנות מדהימות ומתמשכות. כשחושבים על ויטראז', כנראה עולה תמונה של חלונות מורכבים וצבעוניות בבתי כנסת וכנסיות, אבל כיום אפשר להשתמש בויטראז'ים בכל מקום על מנת להוסיף מגע דקורטיבי, גם במבנים ציבוריים, גם בבניינים ואפילו בבתים פרטיים. חברת ויטרן, בניהולו של האמן רן גרין, מומחית בעיצוב וייצור ויטראז'ים בהתאמה אישית מעל 30 שנה, לבתי יוקרה, משרדים ומבני ציבור, במגוון טכניקות ייצור ועיצוב שונות וחדשניות.

ויטראז'ים היא סוג של אמנות דקורטיבית הכוללת יצירת חלונות או לוחות זכוכית צבעוניים על ידי הרכבת חתיכות של זכוכית באמצעות פסי עופרת. לחלונות ויטראז' יש היסטוריה ארוכה שתחילתה בימי קדם. עם זאת, הם זכו לבולטות משמעותית במהלך התקופה הגותית באירופה, במיוחד מהמאות ה-12 עד ה-16. במהלך תקופה זו, ויטראז'ים הפכו לחלק בלתי נפרד מהארכיטקטורה של קתדרלות גותיות רבות, בהן נוצרו חלונות גדולים ומשוכללים כדי לתאר נרטיבים ודמויות דתיים.

תהליך יצירת ויטראז' כולל מספר שלבים: ראשית, האמן או המעצב יוצר עיצוב מפורט או קריקטורה, המשמשים כשרטוט עבור היצירה הסופית. לאחר מכן, חתיכות בודדות של זכוכית צבעונית נחתכות לצורות המתאימות לעיצוב. הקצוות של חלקי הזכוכית מוחלקים ומעוצבים לרוב כדי להשיג את האפקט הרצוי ואז מסדרים את חלקי הזכוכית על משענת זמנית, כגון לוח עץ או צלחת זכוכית, באמצעות רצועות עופרת כדי להחזיק אותם יחד. החיבורים בין חלקי הזכוכית מולחמים יחד כדי להבטיח אותם במקומם.

"הויטראז'ים מאפשרים לאור צבעוני להיכנס לחלל, ויוצרים אפקט ויזואלי מהפנט כאשר אור השמש עובר דרך הזכוכית, ומאיר את הפנים בצבעים מרהיבים. בהקשרים דתיים, חלונות ויטראז' מתארים לעתים קרובות סצנות מהתנ"ך או מציגים קדושים, המשמשים כאמצעי להעברת סיפורים". מוסר: רן גרין, אמן רב תחומי ויזם במרחב הציבורי.
"בנוסף לשימוש בחלונות, ויטראז'ים נוצלו גם בצורות אחרות של ביטוי אמנותי כמו מנורות, אגרטלים וחפצי נוי. אמנים עכשוויים ממשיכים לחקור ולדחוף את גבולות הוויטראז' ומתנסים בטכניקות, חומרים וסגנונות חדשים." מוסיף גרין.

רן גרין, בן 69, אמן רב תחומי, יזם במרחב הציבורי , מוביל את תחום אמנות הזכוכית והויטראז'ים מעל 30 שנה. את עבודותיו הוגה, מתכנן, מעצב ומבצע והן מיוצרות בבית מלאכה בקיבוץ אורים ומשווקות בארץ ובעולם. גרין, בקיא בטכניקות מסורתיות ומודרניות כאחד, כמו גם במגוון סגנונות ויטראז', כולל ארט דקו, ארט נובו ועוד.. עד כה ייצר מעל אלפי יצירות והשלים מאות פרויקטים למבנים ציבוריים.

בימים אלו, לאחר חוויות אישיות שעבר ותהליך שיקום ארוך שם לו למטרה: לעשות טוב ולהשאיר חותם על העולם.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here